Regional besöksnäringsstrategi

Den regionala besöksnäringsstrategin ska ge vägledning så att besöksnäringens ekosystem får hållbara förutsättningar att utvecklas positivt. Strategin gäller mellan år 2023-2030 och utgår från nulägesanalys och trender.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi antogs 2023 av Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism i samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Prioriterade områden inom länet

Strategin lyfter fyra tematiska områden; natur, kultur, mat och evenemang som särskilt viktiga för att skapa fler besöksanledningar.

Natur

Naturen är fortsatt den största reseanledningen till Sverige och Jönköping bjuder på fantastiska möjligheter med sina magiska utsikter över Vättern, trolska Bauerskogar, ett rikt kuperat landskap och ovanligt stor tillgång till vattenupplevelser i både små och stora sjöar.

Inom natur återfinns exempelvis vandring, cykling och paddling men också golf, vattenupplevelser, trädgård, lekparker osv.

Kultur

Kulturlivet i Jönköpings kommun rymmer både dåtid, nutid och framtid. Dolda skattgömmor, spännande tändstickshistorik och spår av gamla grevskap. Såväl som samtida konst, och aktuella utställningar med lokal, nationell och internationell inramning.

Inom kultur återfinns stadens kulturutbud av exempelvis museum, kommunens många rika scenframträdanden, nya och gamla byggnader, gatu‐ och torgmiljöer.

Mat

Under det senaste decenniet har Jönköping utvecklats som en kulinarisk destination med ett växande gastronomiskt intresse.

Temat mat inkluderar restauranger, caféer och andra platser där mathantverket återfinns både i citymiljö och kommunens övriga smakrika orter. Det kan vara en matmarknad, en gårdsrunda som exempelvis Mat runt Gränna, en skördefestival, ett matlagningsevent kopplat till en konferens eller matlagning över öppen eld ute i det fria med en naturturismföretagare.

Evenemang

Evenemang skapar uppmärksamhet och stolthet. Jönköpings län utmärker sig genom att vara värd för stora evenemang inom flera olika områden, många med internationell prägel. I länets besöksnäringsstrategi innefattar begreppet evenemang även mässor och möten.

Genom evenemang stärker vi länets attraktionskraft både nationellt och internationellt. Evenemang skapar reseanledningar, arbetstillfällen, hotellövernattningar, restaurangbesök, handel och andra minnesvärda upplevelser för såväl besökare som länets invånare. Värdskap för kongresser och möten ger också en möjlighet att attrahera talang och kompetens till vårt län.

Ta kontakt med oss

Vill du stärka din verksamhet genom att arbeta med ett eller flera områden inom besöksnäringsstrategin? Tveka inte att höra av dig!





Malin och Caroline

Erik Johnson

Turismutvecklare

Sidan uppdaterad 2024-07-04