Särskilt ägardirektiv – Destination Jönköping
För de bolag som ingår i Jönköpings Rådhus AB-koncernen gäller följande styrdokument: ”gemensamt ägardirektiv” och för varje bolag finns också ett ”särskilt ägardirektiv” som mer specifikt beskriver varje bolags uppdrag. För Destination Jönköping innebär det att bolaget ska:
• Ansvara för att utveckla och driva arbetet med platsvarumärket Jönköping som omfattar den geografiska platsen Jönköpings kommun.
• Arbeta för att platsen upplevs som en attraktiv destination året runt för både besökare och invånare.
• Arbeta med strategiska evenemang, möten och aktiviteter, såväl nationella som internationella som är lämpliga utifrån platsen Jönköpings kommuns förutsättningar i syfte att stärka varumärket för den
geografiska platsen och öka tillväxten inom besöksnäringen. I uppdraget ingår även att utforska och föreslå nya arenor och platser för att vidga möjligheterna.
• Utveckla besöksnäringen tillsammans med dess aktörer samt möjliggöra och bidra till nya upplevelser och besöksmål.
• Verka för ett strategiskt och aktivt värdskap tillsammans med näringen och övriga intressenter som bidrar till att ge besökare och invånare en positiv bild av Jönköpings kommun som plats.
• Bedriva och utveckla verksamheten på arenorna Jönköpings Teater och Jönköpings Konsert & Kongress och sträva efter ett brett kulturutbud med lokala och nationella aktörer och hög beläggning för turnerande och kommersiella produktioner.
• Arbeta med sitt uppdrag strategiskt och långsiktigt, både nationellt och internationellt.
Kommunens motiv för att äga Destination Jönköping
Ändamålet med Destination Jönköping AB är att, med iakttagande av kommunala principer, öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten. Bolaget ska vara ett destinationsbolag med ansvar för samordning och utveckling av kommunens besöksnäring.