På gång i våra affärsområden

Sommaren är avslutad och höstterminen har officiellt startat. Vi bad våra affärsområdeschefer på bolaget att berätta hur sommaren såg ut inom deras olika affärsområden, vad som är aktuellt just nu och vad vi har att se fram emot framöver.

Caroline Törnblad, Möten & Evenemang

- Hur såg sommaren ut för ditt affärsområde?

Det var en stark evenemangssommar med en mix av flera olika evenemang, där bland annat Jönköping Swimrun återuppstod och Ironman 4.18.4 nylanserades. Dessutom har Huskvarna Folkets Park haft en rekordsommar. Dels drog de över 10 000 besökare till deras konsert med Håkan Hellström som de arrangerade på Elmias utomhusområde, dels slog de nytt publikrekord inne i parken då Benjamin Ingrosso gästade dem. Extra roligt är det att evenemangen i sommar har fått ett så stort medialt utrymme.

- Vad har vi att se fram emot i höst när det kommer till möten och evenemang?

Nyligen invigda Science Park Towers tillsammans med nyrenoverade Jönköping Konsert & Kongress har gett stort eko i mötesvärlden. Vi ser fram emot en bredd av möten under hösten och ett starkt mötesår 2024.

Under 2023 har vi marknadsfört SM-året och under senare delen av året kvarstår fyra SM i vår kommun. Sedan ser vi såklart fram emot två av Jönköpings stora evenemang: Jönköping Horse Show och DreamHack Winter. För alla kommande möten och evenemang se vår kalender för besöksnäringen här.

- Vilka utmaningar ser du inom branschen just nu?

I slutet av sommaren höjdes terrorhotsnivån i Sverige och det är klart att det är en stor fråga och utmaning inom mötes- och evenemangsbranschen. Även ekonomin just nu påverkar branschen, som det gör så mycket annat. Vi ser fortfarande att besökare köper biljetter sent eller tar beslut om köp eller deltagande nära inpå genomföranden, vilket är en osäkerhetsfaktor för arrangören. Dessutom är det ökade kostnadsläget en utmaning för arrangörerna.

Johan Lind, Turism

- Hur såg sommaren ut för ditt affärsområde?

Vi hade som vanligt bemannat upp med hela fem extra turistinspiratörer som gjorde ett fantastiskt jobb med att stötta besöksnäringen i värdskapsarbetet och inspirera våra turister att få ut det bästa av sitt besök. Ni har säkert sett dem i sommar med sina gröna t-shirts. Vi la mycket fokus på att finnas på plats i Gränna/Visingsö-området där besökstrycket tidvis är stort sommartid.

Vår turismutvecklare, Erik, skapade uppmärksamhet med sin veckolånga vandring från Mullsjö till Gränna där han utöver att bjuda med press och media även träffade entreprenörer utmed vandringslederna för att visa på möjligheterna med den växande vandringsturismen. Läs mer om Eriks vandring.

- Vad har ni för planer och projekt på gång i höst inom affärsområdet turism?

I höst jobbar vi vidare med flera spännande utvecklingsprojekt, bland annat ett nytt projekt om vår destinations digitala synlighet. Vi fortsätter att stärka samarbetet med våra två stora sommardestinationer Gränna och Visingsö för att tillsammans titta vidare på hur dessa kan växa på ett hållbart sätt. Under hösten drar vi även i gång en satsning med fokus på naturturism och outdoor-upplevelser.

Camilla Fritz, Konsertverksamheten

- Hur såg sommaren ut för konsertverksamheten?

Under sommaren jobbade vi bland annat med förberedelser inför hösten, som är fullspäckad på såväl Jönköpings Teater som på nyrenoverade Jönköping Konsert & Kongress. Vi deltog även på klimatmötet på Way Out West som arrangerades av Greentopia. Som anslutna till Greentopia arbetar vi målmedvetet för att minska de klimatavtryck som evenemangen på våra arenor medför. Att inhämta och utbyta kunskap med liknande aktörer är av stort värde för oss.

- Vad har vi att se fram emot inom ditt affärsområde i höst?

Vi ser väldigt mycket fram emot att få välkomna arrangörer och besökare till vårt nyrenoverade och uppdaterade Jönköping Konsert & Kongress. Alla allmänna ytor såväl som backstageområden är omgjorda, även tekniken inne i konsertsalarna är uppdaterad. Det ska även bli extra roligt att få börja jobba med det nya varumärke som tagits fram som en del av omvandlingen och nystarten.

På Jönköpings Teater är antalet föreställningar tillbaka på den nivå som vi hade 2019, innan pandemin. Det är ett brett och härligt utbud där vi har flera föreställningar från de stora produktionsbolagen men även många föreställningar där vi samarbetar med mer lokala aktörer.