Fokus på digitalt inflytande under Destinationsdagen

Hur påverkar influencers våra konsumtionsvanor och sättet gemene man ser på resor och upplevelser? Och hur kan aktörer inom besöksnäringen använda det till sin fördel? På Destinationsdagen den 6/3 presenterar och analyserar Emanuel Karlsten från Medieakademin Jönköpings alldeles egna maktbarometer.
Sedan 2017 har Medieakademin kartlagt maktförskjutningen från traditionella medier och politiska institutioner till digitala plattformar där influencers, Youtubers och streamers har en direktkanal till hundratusentals, ibland miljoner, följare. Varje år släpper de Maktbarometern, en årligen återkommande analysrapport baserad på räckvidds- och engagemangsdata från svenska sociala medier-konton.
En maktbarometer gällande Jönköpings län
Redan under Destinationsdagen 2024 gästades vi av Emanuel. Han föreläste då om hur man kan förstå det digitala landskapet, anpassa sig till den digitala utvecklingen och använda kunskapen till sin fördel.
Hans föreläsning skapade ett stort intresse för ämnet och belyste värdet av att känna till hur den digitala maktkartan ser ur gällande platsen Jönköping. Destination Jönköping valde därför att samarbeta med Medieakademin gällande en maktbarometer för Jönköpings län.
Den 5/3 kommer Destination Jönköping och Medieakademin gemensam att släppa maktbarometern för Jönköpings län. Maktbarometern gäller plattformarna Instagram, Facebook, Youtube och Tiktok och presenterar de 30 aktörer med mest makt på respektive plattform inom länet.
Djupanalys under Destinationsdagen
Under Destinationsdagen den 6/3 kommer Emanuel att ge en fördjupad bild av hur dessa digitala makthavare i Jönköpings län påverkar allt från politiska debatter till konsumtionsmönster och resvanor. Med sig på scen kommer han att ha några av de mest tongivande, lokala aktörerna på de olika plattformarna. Genom att belysa Maktbarometerns insikter på Destinationsdagen får vi en chans att utforska hur platsens aktörer kan anpassa sig till en ny tid, där makt och inflytande inte längre utgår från traditionella medier, utan från de plattformar där morgondagens resenärer redan är.
"Det digitala landskapet är i ständig förändring, och den här maktbarometern hjälper oss att förstå vilka som faktiskt sätter agendan. Att kartlägga digitalt inflytande handlar inte bara om att mäta räckvidd – det handlar om att förstå vilka röster som formar värderingar, attityder och framtidens beteenden.", säger Emanuel Karlsten.
Anmäl dig till Destinationsdagen 2025. Länk till annan webbplats.