Vd har ordet
Sommaren har stannat kvar med sina varma dagar och kvällar hela september, helt underbart då det innebär att man kunnat njuta av Vätterstrandens solvarma sand (och kalla vatten) lite längre än vanligt. Även uteserveringar och restauranger är fortfarande fyllda med glada semesterfirare och stolta invånare som gläds över att få visa upp vår fina destination för vänner och bekanta. Det är precis så vi vill att det ska vara!
Jönköping med alla sina fina besöksmål och platser – Gränna och Visingsö, Bunn med Trollska båtturer, Huskvarna med cykling, vandring och museum, Taberg som i år haft både korta och långa turer i sin gruva, alla museer som haft många besökare i sommar och då inte bara under de regniga dagarna. Sen får vi inte heller glömma stadens och köpcentrumens puls med shopping och många härliga kaféer. Antalet övernattningar i juni slog rekord i år och kanske att det i framtiden kommer ännu fler turister från utlandet när nya trenden med "coolcation" slår igenom på allvar.
Men nu lämnar vi sommaren bakom oss efter att ha njutit av alla stora publika evenemang som drar både deltagare och publik. Nu riktar vi istället blicken mot en fullspäckad höst och vinter.
I detta nyhetsbrev kan ni läsa om Melodifestivalens femte deltävling som kommer till Jönköping i månadsskiftet feb/mars 2025 – en efterlängtad nyhet då det var hela 18 år sedan sist! I samarbete med Live Nation och HV71 blir det folkfest i Husqvarna Garden och i city – så missa inte att säkra din plats när biljetterna släpps i slutet av oktober.
Men för er som inte vill vänta så länge har vi ett fullspäckat program på både Jönköpings Konsert & Kongress och Jönköpings Teater hela hösten, en teater som dessutom bjuder på folkfest i lite mindre skala redan lördagen den 19 oktober då vi firar att Jönköping teater i år blir 120 år. Surfa in på teaterns hemsida Länk till annan webbplats. och säkra dina biljetter redan idag – det börjar bli fullbokat.
Andra nyheter vi lyfter den här gången är hur du som företag kan få hjälp och stöd i ditt hållbarhetsarbete där vi på Destination Jönköping har tagit fram en serie filmer i utbildningssyfte med saker man själv kan arbeta med och lyfta fram. Vi berättar också om att vi redan planerar för Destinationsdagen fössta tossdan i mass 2025 och att det nu äntligen är dags för O-Ringen i Jönköping – Ja sommaren 2025 alltså. Vi ligger alltid steget före när vi jobbar för att skapa attraktivitet för dig som bor här, besökare och turister utifrån, studenter på högskolan eller när vi kan locka fler att komma hit och söka jobb och kanske bosätta sig här för att Jönköping med omnejd är så fantastiskt trevligt och händelserikt. Oj, nu höll jag på att glömma nämna att vi också tagit fram en ny härlig film om just det – Känslan av platsen och destinationen Jönköping – den hittar ni här Länk till annan webbplats. 😊
Hoppas vi ses i vimlet!
Lena Stävmo, vd Destination Jönköping