Ny evenemangsstrategi för Jönköpings kommun

Jönköpings kommun har nu en gemensam strategi för hur vi ska arbeta med evenemang – en viktig del i att skapa fler upplevelser och mötesplatser för invånare och besökare.
Strategin har tagits fram på uppdrag av kommunstyrelsens ledningsutskott för att lyfta fram evenemangens betydelse och ge en tydlig kompass för det fortsatta arbetet. Den beskriver hur kommunen ska arbeta med evenemang, vilka mål som styr och hur ansvarsfördelningen ser ut inom organisationen. Målet är att underlätta samordning, skapa en gemensam riktning och bidra till en mer enhetlig och långsiktig utveckling.
Evenemangsstrategin är ett styrande dokument som riktar sig till hela kommunkoncernen och ska vara ett stöd i det dagliga arbetet för alla som på något sätt är involverade i evenemang, oavsett om det handlar om kultur, idrott, civilsamhälle eller platsmarknadsföring. Strategin syftar till att skapa en samsyn och stärka Jönköpings kommun som destination och evenemangskommun.
– Att vi inom Jönköpings kommun numera har en övergripande evenemangsstrategi är mycket positivt både för våra besökande arrangörer men även för våra arrangerande föreningar och verksamheter lokalt. Strategin visar på vikten av möten och evenemang för platsens attraktivitet och stolthet och det bygger i stor utsträckning på samverkan och samsyn. Strategin ska vägleda och fungera som ett ledmärke i hur vi som kommunala verksamheter ska agera och skapa förutsättningar för evenemang och dess effekter. Den hjälper oss att vässa vårt erbjudande, men också att stötta den bredd av arrangörer som skapar liv i hela kommunen – året runt, säger Caroline Törnblad, chef för evenemang och destinationsutveckling, Destination Jönköping.
Samlad riktning och tydliga mål
Evenemangsstrategin, som antogs av kommunfullmäktige den 27 februari 2025, slår fast både inriktning och övergripande mål.
Fokus ligger bland annat på att:
- utveckla och stärka konceptet ”Naturen som arena”
- utveckla anpassade och fungerande platser för evenemang runt om i kommunen
- tydligt fokus på hållbarhet i alla evenemang där kommunen är engagerad
- ge goda förutsättningar för barn- och ungdomsevenemang
- stärka kommunens platsvarumärke och besöksnäring – med allt vad det innebär i form av värdskap och platsutveckling
Strategin är ett av flera styrande dokument – precis som kulturplanen eller idrottsplanen – som ger vägledning i prioriteringar och beslut.
– Tillsammans med kulturplanen får vi en helhet som visar hur kultur och evenemang hänger ihop med kommunens utveckling, den ligger helt i linje med kulturplanens vägledande principer. Där vi ska profilera kommunen på den nationella och internationella arenan genom konst- och kultursatsningar som gör kommunen attraktiv för invånare och besökare, säger Filip Zezovski Lind, avdelningschef för kultur och bibliotek på Jönköpings kommun.
Förankrad i kommunens mål – och i det lokala engagemanget
Strategin utgår från Vision Jönköping 2030 och andra vägledande dokument. Den är också ett svar på hur evenemang kan skapa mervärden som gemenskap, stolthet och tillväxt – både socialt och ekonomiskt.
– För oss som arbetar med att lyfta och stötta civilsamhället är det här ett kvitto på hur viktigt allt arbete är som föreningar och ideella lägger ner. Nu får vi en gemensam riktning att samlas kring, och det blir tydligt hur också mindre evenemang kan bidra till större mål, säger Fredrika Lindström, civilsamhällessamordnare på Jönköpings kommun.
Från små kvartersarrangemang till stora mässor
En viktig del av strategin är att den omfattar hela spektrumet – från det lilla kvartersarrangemanget till större mässor och internationella tävlingar. Tanken är att främja både bredd och spets.
– Strategin blir ett konkret verktyg i dialogen med föreningar och arrangörer – och visar att Jönköping vill vara en plats där det är enkelt och roligt att arrangera evenemang, säger Martin Funck, enhetschef för föreningsservice på Jönköpings kommun.