Ökat intresse för mat - och dryckupleveleser
Intresset ökar bland turister som prioriterar mat- och dryckesupplevelse på sina resor. Önskan finns att måltider ska involvera samtliga sinnen och känslan av att uppleva det lilla extra är viktigt. Turister blir allt medvetnare kring vad de äter och varifrån maten kommer, hur den tillverkats och hur den har fraktats. Måltidsturismen är här för att stanna och det ger en möjlighet att locka turister till platser som man kanske inte hade valt utanför storstäderna och dessutom på tidpunkter utanför den vanliga högsäsongen. Måltidturismen ger möjlighet att visa upp lokal kulturhistoria och lokalproducerade produkter.
Entusiasmen för det lokala hos turisterna ger ökade möjligheter för matproducenter att nå resenärer. De turister som har rest i Sverige kan dela sina upplevelser kring den lokalproducerade maten, både till sina närmaste vänner och bekanta men även genom att sprida vidare kunskapen till potentiella internationella resenärer.
Effekten av att det lokala återigen har tagit sig in i turisternas medvetande har genererat att matens plats och inflytande i det lokala samhället har växt fram. Måltidsupplevelsen förflyttas till att inte bara handla om råvaror, och matens ursprung utan även till de människor som har producerat och förädlat maten som serveras. Viljan av att stötta och göra skillnad för det lokala gör att fler är villiga att handla lokala varor vilket gagnar destinationer och företag inom Sverige.
Kring Jönköping har vi bl.a företaget Vi kan mat som arbetar med att sprida kunskap om äkta råvaror och rena smaker med lokal och svensk anknytning i förstahand. De arbetar aktivt med att göra måltider till en upplevelse där alla sinnen skall beröras.