Hyllning till mötes- och evenemangsbranschen
Den 30 april är det äntligen dags för årets upplaga av Jönköpingsgalan. Äntligen blir det dags att ses i fysisk form för att hylla personer, företag och organisationer som gjort det där lilla extra. I år väljer Destination Jönköping inte ut några nominerade för evenemang och mötespriset utan presenterar en hyllning till branschen.
Destination Jönköping delar vanligtvis ut årets evenemang- och mötespris för att lyfta den person eller organisation som under det gångna året gjort betydande insatser för att driva på utvecklingen av Jönköping som event- och mötesplats. Insatser som stärker besöksnäringens roll som tillväxtmotor i regionen och skapar ett mervärde för kommunens företag, föreningar och organisationer. Då förra året präglades av pandemin och restriktioner för att minska smittspridningen, har det inte varit möjligt att på ett rättvist sätt välja ut och nominera någon i mötes- och evenemangsbranschen.
– Sällan har väl möten och evenemang så tydligt visat sig saknade som när de inte kan och får genomföras. Möten och evenemang bidrar med otroligt många positiva effekter, en del är knutna till genomförandet, medan andra har långvariga effekter som genomsyrar platsen i flera år, säger Caroline Törnblad, chef Möten & Evenemang.
Destination Jönköping kommer därför presentera en hyllning till mötes- och evenemangsbranschen detta år.
Tre effekter att räkna med:
STOLTHET
Att vara en del av något större, att känna att staden man bor och verkar i bubblar av liv och rörelse, att din hemkommun synliggörs genom publicitet – det enar, skapar ”vi-känsla”, stolthet bland kommuninvånare och alla involverade i aktuellt möte eller evenemang. Det är kortsiktig gåshud och långvarig mallighet på samma gång!
EKONOMISKA EFFEKTER
Aldrig har väl möten och evenemang så tydligt visat sig saknade som när de inte kan och får genomföras. Under ett vanligt år genererar nationella och internationella kongresser ca 30 MSEK till vår kommun. Enskilda evenemang som DreamHack inbringar 46 MSEK per tillfälle (och tänk då på att det är både sommar- och vinterfestivaler) eller Ironman 20 MSEK. Till dessa besöksnäringseffekter säger vi – WOW!
KUNSKAP & ERFARENHETSEFFEKTER
Har du väl arrangerat ett möte eller ett evenemang på din ort så bär du med dig enorm kunskap och erfarenhet framåt. För att inte tala om att det var just HÄR, i din stad, som ett enormt erfarenhetsutbyte mellan hundratals, eller tusentals, besökare eller deltagare skedde. Det är något du och besökarna alltid bär med sig. Snacka om boost!
Läs mer om galan och övriga nomineringar här!